شجره ی طیبه

درس اندیشه و اخلاق اسلامی ، دفاع از اسلام و پاسخ به شبهات حول آن،دانلود تلاوت،سخنرانی،کتاب ، متنوع و گوناگون

شجره ی طیبه

درس اندیشه و اخلاق اسلامی ، دفاع از اسلام و پاسخ به شبهات حول آن،دانلود تلاوت،سخنرانی،کتاب ، متنوع و گوناگون

نهضت جماعت تبلیغ در انگلستان


بر اساس پژوهش دو کارشناس غربی استیون ورتووک ـ سری پیچ/ ترجمه: دکتر کاووس سیّدامامی


«جماعت تبلیغ» [یا نهضت دعوت و تبلیغ] جنبشی جهانی برای ترویج و تعلیم اسلام است. این گروه خود را وقف آن کرده که با تأکید دوباره بر اصول اساسی اسلام، مسلمانانی را که از دین دور شده‌اند به آغوش اسلام بازگرداند. درعین‌حال، هدف از تبلیغ دینی، تقویت ایمان خود اعضای جماعت تبلیغ نیز هست.  این سازمان خود را یک سازمان غیرسیاسی اعلام کرده و ازآن‌جاکه تماماً در داخل اجتماع مسلمانان فعالیت دارد، تقریباً از دید دیگران پنهان است.


جماعت تبلیغ از نفوذ زیادی برخوردار است. به نظر می‌‌رسد جماعت تبلیغ رسالت جدیدی را در اجتماع گسترده‌تر مسلمانان کشف‌ کرده است، یعنی در جایی که چندان در محظور قرار نداشته و به نحو فزاینده‌ای در سراسر اروپا مسلمانان را به خود جلب می‌کند. بنیان‌گذار این سازمان، [مولانا] محمّدالیاس [کاندهلوی]، از سال 1885 تا 1944 در هندوستان می‌زیست. او در دانشگاه اسلامی [دارالعلوم] دیوبند، که خانواده‌اش با آن مربوط بود، درس خواند. عنوانی که [مولانا] الیاس خود ترجیح می‌داد برای نهضتش به‌کار برد اصطلاح اردوی «تحریک ایمان» بود که به‌معنای «نهضت ایمان» است.

جماعت تبلیغ ماهیتاً افقی جهانی را مدنظر داشته است. طبق کامل‌ترین تحقیقی که تاکنون دربارة آن به زبان انگلیسی منتشر شده است، این جنبش در اوایل دهة 1970 از هند به سی‌وچهار کشور در شبه‌قارة هند، سرزمین‌های عربی، آفریقا، و آسیای جنوب شرقی پخش شد. در سال‌‌های پایانی دهة 1980 دامنة فعالیت آن در حدود نود کشور تخمین زده می‌شد. از جمله در بین اقلیت مسلمان ایالات متحدة آمریکا، کانادا و ترینیداد.

حضور جماعت تبلیغ در انگلستان اکنون کاملاً جا افتاده است. آن‌ها یک تشکیلات ملی دارند که مرکز آن در مسجد مرکزی و مدرسة وابسته به آن در دوزبری قرار دارد. این مرکز را برخی «دارالعلوم» می‌نامند اگرچه نام رسمی آن «جمعیت تعلیمات اسلام» است. جماعت تبلیغ امروزه در سایر کشورهای اروپایی به‌ویژه در فرانسه و در بلژیک نیز پیروان (هواداران) زیادی دارد. در این کشورهای فرانسه‌زبان اغلب با نام Foiet Pratique (جنبش ایمان و عمل) شناخته می‌شود. از اعضای جماعت تبلیغ در انگلستان شنیده‌ام که این جنبش در اسپانیا و هلند نیز حضور دارد. به نظر می‌رسد که رواج جماعت تبلیغ در اروپا در پی گسترش حضور اجتماعات مراکشی در سراسر اروپا تحقق یافته است.

ادامه مطلب ...

دانلود کلیپ اسلام آوردن دختر فرانسوی بعد از سخنرانی اسماعیل هنیه

دختر فرانسوی بعد از تحقیقاتی که در مورد اسلام انجام داده بود مدتی قبل در کشور تونس بعد از سخنرانی شیخ اسماعیل هنیه رهبر جنبش جهادی فلسطین (حماس) ، اسلام خود را اعلام کرد .

فیلم زیر اسلام آوردن این دختر را به نمایش میگذارد :




دانلود در ادامه ی مطلب :


ادامه مطلب ...